For at være sikker på din motor får den rette smøring, er det vigtigt du bruger den rigtige type olie. Olie kan købes i mange forskellige kvaliteter og blandingsformer, derfor er man nødt til at vide et par enkle grundregler om olie til scootere.
- Hvis du kører du med det originale cylinderkit, skal du bruge en semisyntetisk to-takts olie. Vi anbefaler Castrol Power1 Scooter 2T eller Galp motoAction MS 2T. Begge olier er af høj kvalitet og har et rigtig godt blandingsforhold således at den semi-syntetiske olie plejer din motor optimalt.
- Har du monteret et større cylinderkit, skal du bruge en fuldsyntetisk to-takts olie. Dette skyldes den højere forbrændingstemperatur der opstår i motoren. Derfor er det vigtigt med en fuldsyntetisk olie, vi anbefaler Castrol Power1 2T Racing eller Galp motoAction S 2T. Begge olier er fuldsyntetiske og benyttes af maskiner der skal yde mere end den 100% standardiserede knallert.
Har du problemer med at finde det perfekte blandingsforhold anbefaler vi et målebæger der kan fortælle dig præcis hvor meget olie der skal blandes i benzinen. Se f.x dette Polini målebæger.
Får du tilbudt noget billigt olie, er det en god idé, at undersøge om olien har de rette godkendelser. En billig olie, kan oftest svigte på nogle af de vigtige punkter og i værste fald ødelægge din motor. Du skal desuden være opmærksom på, at den olie du køber, ikke er til en udenbords bådmotor. Denne type olie har en meget lav forbrændingstemperatur og vil derfor ikke give tilstrækkelig smøring.